Metro on tulossa kovaa vauhtia Espooseen. Tiheämmät vuorovälit ovat herättäneet paljon keskustelua puolesta ja vastaan.

- Eli kyse on siitä, että Länsimetroon ollaan rakentamassa 90 metriä pitkät laiturit kun nykyisellä metrolinjalla laiturit ovat 135 metriä pitkiä, eli tämä tarkoittaa, että lyhyempiin laitureihin mahtuu kaksi vaunuparia kolmen sijasta. Eli jos samaa kuljetuskapasiteettia halutaan pitää, niin vuorovälejä täytyy tihentää.

Helsingin kaupunginvaltuusto teki vuonna 2006 ensimmäisen päätöksen Helsingin metron automatisoinnista. Jo tuolloin lähtökohtana oli se, että kun metroa tulevaisuudessa jatketaan länteen, niin linjaa kannattaa ajaa nykyistä lyhyemmillä junilla ja nykyistä tiheämmillä vuoroväleillä, jolloin uudet asematkin voidaan rakentaa lyhyille junille. Lyhyet asemat eivät ole siis tulleet vain Länsimetro Oy:n päätöksellä vaan se on ollut esillä jo metron automatisointihankkeen alusta lähtien.

Menemättä nyt suuremmin tähän kysymykseen yksittäisestä metrosta, huoleni on se, että miten Espoon liikennejärjestelmä toimii kokonaisuudessaan metron tulon jälkeen, koska suorat bussiyhteydet Espoosta Hgin Kamppiin lopetetaan.Tämä tarkoittaa, että Espoosta Helsinkiin matkustavat joutuvat turvautumaan jatkossa tahtomattaankin metroon, joten syöttöliikenteen merkitys on erittäin suuri ja sen tason tulee olla korkea ja myös vuorovälien tulee olla lyhyet, koska muuten metron tiheistä vuoroväleistä ei ole mitään hyötyä näille matkustajille.

Toinen kysymys herää, miten synkronoidaan syöttöliikenteen bussien saapumis/lähtöajat metroon sopivaksi, ettei tule suuria piikkejä yhtäaikaa ja että metron kapasiteetti saadaan tasaisesti toimimaan.

HSL:n suunnitelmien mukaan uuden lippu - ja taksajärjestelmän voimaantulon jälkeen bussiliikenteessä liikennevaloetuuksien laajempi käyttöönotto mahdollistuu, jota tulisi mielestäni myös Espoossa aktiivisesti ajaa, koska se parantaa palvelutasoa, lyhentää matka-aikoja ja helpottaa aikatauluissa pysymistä. Käytännössä se ei tulisi juurikaan häiritsemään yksityisautoilua. Nykyäänhän on jo ns."Helmi"-järjestelmä käytössä Helsingissä, joka antaa myöhässä olevalle linja-autolle tai raitiovaunulle vihreän valon, jotta se pääsee takaisin aikatauluun, ja jos taas vuoro on huomattavasti edellä aikaansa, se pysäyttää linjan liikennevaloissa antaen sille pidemmän punaisen, jotta aikataulussa pysytään. Vuorovälin saapumisennuste on erityisen tärkeää matkustajien kannalta.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

www.maria.rajakari.palvelee.fi