Mielestäni taksilupien kiintiöt sekä hintamonopoli tulisi poistaa ja hinnat pitäisi vapauttaa kilpailulle. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla taksien ajovuoroista moni jää ajamatta, joka vaikeuttaa taksin saantia ruuhkahuippuina. Moni mahdollinen taksinkuljettaja haluaisi mieluummin toimia itsenäisenä yrittäjänä kuin ajaa nk."renkinä" huonolla palkalla, varsinkin jos joutuu elantonsa saamiseksi ajamaan ympärivuorokautisia päiviä eli ts. haluaa, että on muutakin elämää kuin ajella ympäri maita ja mantuja aamusta iltaan.

Kentältä kuultuna moni kuljetusalalla toimiva varsinkin haluaisi vaihtaa työnsä taksinkuljettajaksi, jos saisi helpommin taksiluvan. Esimerkiksi Helsingissä taksilupaa joutuu odottamaan keskimäärin 10 vuotta. Aika pitkä aika odottaa oman yrittäjäuran alkamista. Maaseudulla taas monella paikkakunnalla taksilupia on täyttämättä ja sielläkin jos kilpailu avattaisiin, hinta olisi ehkä hieman korkeampi, mutta yrittäjyys olisi kannattavampaa, ei tarvitsisi lähteä muualle töihin ja asiakkaat saisivat kaipaamiaan palveluita. Se voi olla monen pienen paikkakunnan elinehto myös puhumattakaan koululaisista ja muista erityisryhmien tarpeista.

Uskon myös, että suurissa kaupungeissa hintakilpailu pysyisi maltillisena ja keskimäärin hinnat eivät paljoa nousisi. Esimerkkinä Ruotsissa taksit on vapautettu hintakilpailulle ja kokemukset ovat ymmärrykseni mukaan olleet pääosin myönteisiä. Ja tietenkin jos tähän päädyttäisiin, niin hinnat tulisi olla jokaisella yrittäjällä taksissa selkeästi nähtävillä sekä hinnoitteluperustelut.

Lopuksi totean, että on sangen epätavallista, että yksi ala on näin suuren monopolin alaisena nykyisenä vapaan markkinatalouden aikana.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

www.maria.rajakari.palvelee.fi