Työnohjauksella tuetaan työntekijän jaksamista tukemalla mm. työntekijän vahvuuksia, pohtimalla yhdessä sekä etsimällä ratkaisuja työssä kohdattuihin ongelmiin. Yhteiskunnallisen pahoinvoinnin ja varsinkin lasten ja nuorten sellaisen lisääntyessä joidenkin tahojen mukaan (toisaalta on opittu myös tunnistamaan erinäisiä ongelmia paremmin) myös päivähoitotyö on muuttunut yhä haasteellisemmaksi.

Päivähoitotyössä työntekijät joutuvat kohtaamaan hyvinkin erilaisia, haastaviakin perhetilanteita (mm. avioero, huolto- ja tapaamiskiistat), jotka heijastuvat myös päivähoitoon. Joskus joudutaan, ikävä kyllä, turvautumaan jopa lastensuojeluilmoitukseen. Nämä vievät päivähoidon työntekijöiltä paljon aikaa suhteessa perustehtävien ja kasvatustyön hoitamiseen. Lisäksi työpäivät ovat kiireisiä ja aikaa työntekijöiden tai esimiehen kanssa käytävälle keskinäiselle pohdiskelulle ei yksinkertaisesti riitä. Työnohjaus tarjoaakin tällaiselle pohdiskelulle hyvän alustan. Vuosien kokemuksella esim. kasvatustyöstä kokeneet työnohjaajat (joilla on usein psykologistakin tietämystä/koulutusta, joka päivähoidon työntekijöiltä voi puuttua) voivat neuvoa ja tukea työntekijöitä uusissa, ennen kohtaamattomissa tilanteissa, jotka voivat tehdä työntekijän neuvottomaksi.

Työnohjauksellinen, erinäisten työssä kohdattujen tilanteiden purkaminen, avaaminen ja uusien ratkaisumallien keksiminen/luominen auttaa työntekijää jaksamaan vaativassa työssään sekä olemaan purkamatta sitä asiakassuhteisiin, mikä voi vahingoittaa niitä pysyvästi. Päivähoidon työntekijä kun edustaa asiakasperheelle usein auktoriteettia, viranomaista ja siksi luottamuksellisen suhteen luominen asiakkaan kanssa on tärkeää, jotta asiakkaat saavat positiivisia kokemuksia viranomaisista ja haluavat tehdä jatkossakin yhteistyötä heidän kanssaan, sillä varsinaisen perheen/vanhempien lisäksi se auttaa myös itse lastakin.

Työnohjauksen puolesta päivähoidossa puhuu myös se, että mitä aikaisemmin mahdollisia häiriöitä lapsen kehityksessä havaitaan, sitä paremmin lasta/perhettä voidaan tukea ja auttaa/kuntouttaa, jolla estetään siis mahdollisten häiriöiden paheneminen myöhemmin sekä ennakoidaan lapsen koulumenestystä. Olen huomannut lisäksi, että paljon puhutaan myös koulukiusaamisprojekteista kouluiässä, mitkä sinänsä ovat hyviä asioita, mutta asioihen puuttuminen jo varhaisessa vaiheessa ennaltaehkäisisi tätäkin kouluiässä.

Resurssien suuntaamisella päivähoitoon ja sen parantamiseen sekä muutenkin perheisiin ja heidän hyvinvointiinsa, ennaltaehkäistään tulevaa, mahdollista yhteiskunnallista pahoinvointia nuoruudessa ja aikuisuudessa. "Jos kunnissa katsotaan ainoastaan talousmittareita varhaiskasvatuksen tulostavoitteissa, silloin ollaan hakoteillä. Tulosta pitäisi katsoa laadun mukaan; panostamalla laadukkaaseen kasvatukseen saadaan pidemmällä tähtäimellä myös taloudellisesti hyviä tuloksia." MLL:n pääsihteeri Kallandkin on todennut.

Lähteitä:

Päiväkotihenkilöstön ryhmätyönohjaus

Ekaluokkalaisia kiusataan - "Yllättävän moni tietää"

MLL- Päiväkodeissa ruuhkaa kuin rautatieasemalla

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

www.maria.rajakari.palvelee.fi