Ruotsissa on avattu "sukupuolineutraali koulu" kokeilumielessä. Koulu on esikoulu. Kalifornialainen lapsipsykologi Jay Belsky on esittänyt huolensa siitä, että koulu rajoittaa varsinkin pojille tyypillistä "remuamista".

Lapsen sukupuoli-identiteetti alkaa kehittyä lapsuudessa. Noin kahden vuoden iässä, eli samaan aikaan, kun lapsi on uhmaiässä, hän alkaa tiedostaa omaa sukupuoltaan vähitellen. Noin viisivuotiaana hän keskimäärin tiedostaa sukupuolensa pysyvyyden. Vaikka Ruotsissa keskitetään tämä kokeilu esikouluikäisille, mikä Suomessakin on 6-vuotta, niin tuonikäisille tytöille on kuitenkin vielä tyypillistä koti- ja kauppaleikit noin 2-3 muun tytön ryhmissä ja pojille isommissa ryhmissä kilpailuhenkiset leikit.

Sukupuoliin liittyviä stereotypioita kasvattajat voisivatkin mielestäni pyrkiä minimoimaan ennemminkin ottamalla huomioon lapsen yksilöllisyyden eri kasvatustilanteissa, mutta ei teettämällä aivan erillistä "sukupuolineutraalia koulua", jossa mm. lapsia kutsutaan ystäviksi eikä tytöiksi ja pojiksi. Sukupuolisuudella kun on tärkeä merkitys lapsen kehitykselle tasapainoiseksi aikuiseksi. Mielestäni siis nykyistä tietämystä kehityspsykologiasta tulisikin hyödyntää paremmin sekä vanhempien- että ammattikasvattajien. Tunnettu lastenpsykiatri Jari Sinkkonen myös korostaa kirjassaan:"Elämäni poikana", että sukupuolineutraali kasvatus kaatunee omaan mahdottomuuteensa ja perustunee virheellisiin käsityksiin lapsen sukupuoli-identiteetin kehityksestä."

Alla vielä YLE:n klippi sukupuoli-identiteetin kehityksestä:

http://oppiminen.yle.fi/artikkeli?id=2058

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

www.maria.rajakari.palvelee.fi